Rosoinen kynttilä

27.8.2017 Ulla-Maija Lammi Ketoja

Mieheni on valmistanut minulle illallisen. Se on tammikuisen avioparipiirin keskustelujen pohjalta syntynyt sovellus, jonka piti jatkua vain maaliskuun loppuun. Hyvillä sovelluksilla on tapana jäädä eloon ja saan istua lauantaisin myöhäisillan aterialle, vaikka eletään jo elokuun loppupuolta. Varjot pitenevät puutarhassa ja kymmeneltä on jo säkkipimeä. Viereiseltä kadulta autonvalot välähtävät silloin tällöin keittiön seinässä.

Ateria on valmis, pöytä katettu ja lyhtykynttilä palaa. Sen muovireuna on sulanut rosoiseksi. Tahtomattani huomaan yksityiskohtia toisinaan turhankin tarkasti. Aivan vain ilahduttaakseni kaahin keittiön yläkaapille ja otan hyllyltä uuden kynttilän. Vahingossa pudotan sen vieressä olevan lasisen tuikkulyhdyn, joka särkyy ja sirpaleet leviävät ympäri lattiaa. Cd:kin alkaa jumittaa pesässään. Tunnelma lässähtää.

Alun alkaen rakkaudelliseksi palveluksi tarkoittamani asian puolisoni ottaa kritiikkinä: Hänen valmisteluissaan on jotakin vikaa. Lisäksi sähläämiseni häiritsee.

Käymme aterioidessamme pitkän keskustelun. Jostakin kaukaa, jonkin leirin Huomaavaisuus-luennolta nousee kuulokuva: "Älä koskaan korjaa miestäsi". "Älä tarjoa apuasi, ellei hän pyydä sitä." Verbaalisella puolella olen pyrkinyt noudattamaan näitä asioita, mutta nyt tuli tehdyksi kaksi mokaa samalla kertaa. Jos mies odottaa kehuja etupäässä tekemisistään, niiden pienikin oikominen voi tuntua hänestä arvostelulta.

Seuraavana lauantaina istun tyynesti paikallani ja otan kaiken vastaan sellaisenaan. Tunnelma säilyy mukavana ja olemme molemmat tyytyväisiä. Pienet erilaisuudet on tärkeä tiedostaa ja hyväksyä. Jos niitä ei ymmärretä, ne voivat käsittelemättöminä aiheuttaa vääriä tulkintoja, ja silloin niistä saattaa hautua muureja välillemme.

Ulla-Maijan muita blogi-kirjoituksia

Ulla-Maija Lammi-Ketoja umma Elämäni lukuina:110, 56, 35, 27.
Asun Kirkkonummella.
Kuuntelen ihmisten tarinoita ja kirjoitan niitä lehtiin.