Minuus liikkeessä

17.4.2016 Markku Hapulahti

Teimme taannoin puolisoni kanssa havainnon, että arki oli muuttunut kevyemmäksi ja helpommaksi, vaikka työmäärämme oli jopa kasvanut. Tehokkuuden lisäämisen sijasta olimme hakeutuneet enemmän toistemme yhteyteen ja vuorovaikutuksemme oli lisääntynyt. Valitettavasti muistan myös ajan, jolloin sanoja ja tekoja oli paljonkin, mutta ne eivät luoneet tunnetta yhteydestä. Olin tuolloin ahdistunut ja rauhaton, enkä tiennyt omaa paikkaani.

Persoonallisuuteni on rakentunut vahvojen kokemusten ympärille, joissa sanaton ja näkymätön hallitsevat. Tunnelma ja odotukset antavat suunnan sisäisille kokemuksille. Ilmeet, äänensävyt tai kosketus tallentuvat suoraan sydämeen, ja jonkun kanssa olemme välittömästi samalla aaltopituudella. Aivan kuin olisin automaattisessa salatussa yhteydessä ympäristööni, jota on mahdoton sanoittaa tai kuvailla, mutta joka vaikuttaa molempiin. Sisäinen muutokseni näkyy ulospäin, ja samalla myös havaitsen ympäristöstäni aivan uusia asioita. Ja toisinpäin, sopeudun ulkoisen ympäristöni muutokseen lähes automaattisesti.

Olen vuorovaikutussuhteessa ihan kaikkeen – fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja hengelliseen maailmaan – antamieni merkitysten kautta. Olen myös suhteessa itseeni, koska voin ensin toivoa, ja kuunnella sitten omatuntoni arviota toiveistani. Perustarpeeni on kokea vastavuoroisia suhteita. Kun toinen on aidosti läsnä vertaisena, persooniemme syvimmät olemukset kohtaavat ja tunnen olevani kokonainen. Ihan kuin syntyisin ihmisenä aina vasta suhteessa johonkin. Onko siis kaikki erillisyys ja yksityinen alennusmyynnissä suhdemarkkinoilla?

On minulla myös vähän pysyvämpiä uskomuksia maailmasta. Yllättävintä on se, että historiani, arvojeni ja tahtoni etsiminen onkin antanut enemmän vapauksia kuin rajoitteita. Koska tiedän paremmin missä itse seison, epävarman egoni ei tarvitse enää hyökätä tai puolustella itseään tarpeettomasti. Ihan kuin olisin löytänyt kotiin, jossa voin ottaa vastaan hyvinkin erilaisia vieraita. Toisaalta minun on nyt helpompi luopua ja lopettaa, koska on paljon asioita, joita en enää halua. Raivaan tilaa sille sitoutumiselle, jolla on merkitystä. Vuorovaikutussuhteeni ovat nyt vahvempia kuin koskaan ennen, enkä pysty hallitsemaan yhteistä liikettämme. Silti koen olevani vahvasti läsnä nyt, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.

Markun muita blogi-kirjoituksia

Markku Hapulahti
markku hapulahti m Hieron sopimusehtoja sinunkaupoille itseni kanssa. Perustietoja: ikää vasta 40, tahdoimme -01, kolme lasta, kotipaikka Riihimäki.