Läpimurtosovellus

19.3.2017 Markku Hapulahti

Paastonajan Sanassa kiusaukset koettelevat ja pahuutta ajetaan pois, provosoivat sanat vetävät sivustakatsojatkin mukaan valitsemaan puolensa. Historiamme voimahahmo Minna Canth aiheutti ympärilleen samanlaista liikehdintää. Hän asettui rohkeasti naisten ja vähäosaisten puolelle kritisoiden miesten ja kirkon yhteiskunnallista valta-asemaa. Hän toivoi uuden tieteellisen maailmankuvan ja koulutuksen vapauttavan ihmiset holhouksen alta ajattelemaan itse. Mutta millaista vapautta Canth tavoitteli noin 140 vuotta sitten? Ainakin hän itse sai poikkeuksellisen mahdollisuuden murtautua ulos aikansa ´luonnonjärjestyksen´ rooleista, mutta silti hän valitsi suurperheen avioliitossa eikä luopunut omasta henkilökohtaisesta uskostaan. Canthin vapaus ei siis johtanut riippumattomuuteen. Canth saattaisi myös painottaa vapauden toimeenpanemiseen tarvittavan tahdon ja vallan merkitystä, kun hän seitsemän lapsen yksinhuoltajanaleskenä nosti pienen lankaliikkeen jaloilleen mahdollistaen opiskelunsa jatkamisen ja kirjoittamisen.

Vapaus tarkoittanee sitä, että minulla on valinnan mahdollisuuksia ja vähemmän rajoitteita, ja että pystyn toteuttamaan valintani loppuun asti. Ihanteellinen tavoite, mutta haaste on tässä: Saatana livauttaa sisääni ajatuksia mahdollisuuksista ja vallasta, jotka eivät ole totta. Kuvittelen pystyväni toimimaan täysin riippumattomana Jumalasta, yhteisöistä ja ihmisistä, tai en näe toiminnallani mitään merkitystä. Määrittelen itse paikallisesti, mikä on hyvää ja mikä pahaa, tai sitten joku muu tietää aina paremmin ja jään odottamaan tarkkoja ohjeita. Erityisesti liiallisen vapauden illuusio on niin syvällä luonnossani sekä länsimaisessa kulttuurissamme, että kolhin itseäni jatkuvasti; odotukset ja todellisuus eivät kohtaa. Ja koska luulen olevani ylin vastuullinen – tai alin - pettymykset kyseenalaistavat koko identiteettini tarveperustan: Selviänkö tästä hengissä? Olenko hyväksytty edelleen? Saanko enää toteuttaa itseäni? ´Sillä oman isäntämme edessä seisomme tai kaadumme´ (mukaillen Room. 14:4). Häpeä, syyllisyys ja pelko eivät ole enää vain tilapäisiä tunteita, vaan toistuessaan ne siirtyvät osaksi identiteettiäni.

Jumala ei muuta pahaa hyväksi, Hän vain katkaisee valheen. Nimittäin ihminen on luotu pelkästään vahvoihin suhteisiin, joissa hän voi kuvastaa vapaasti persoonallista Jumalallista luonnettaan. Paradoksilta vaikuttaa sekin, että voin sitoutua toiseen läheisesti vasta, kun tiedostan ensin oman identiteettini peruspilarit. Tai että lopulta pelkkä tieto yhdistää kaksi yhdeksi, ihan kaikissa suhteissa.

Onnistuneissa parisuhdetapahtumissa erilaiset identiteetit - yksilölliset ja yhteiset - kirkastuvat hieman, mikä tasoittaa tietä tahdolle. Vuosien varrella olen tehnyt useita päätöksiä muuttaa hieman omaa käyttäytymistäni. Suurin osa ei ole kestänyt ajan hammasta, mutta yksi näyttää oikein tuottavan satoa. Katsomme aamulla puolisoni kanssa toisiamme silmiin ja sanomme "Siunattua päivää rakas." i, tai erillään ollessamme viestimme saman puhelimella. Läpimurtosovellus ilmaisee valintoja, jotka ovat mahdollisia, ja joiden toteuttamiseen on riittävästi voimaa ja valtaa. Totuus on se, että lankean vääränlaisen vapauden illuusioon jokainen päivä, ja se loitontaa minua ensin itsestäni ja sitten suhteistani. Mutta tämä ei poista toista totuutta, jossa olen täysin virheetön ja voimallinen Kristuksessa, koska ´hengen laki on vapauttanut meidät synnin ja kuoleman laista´ (mukaillen Room. 8:2). Tällainen pintapuolisesti ristiriitainenkin totuus näyttää vapauttavan, yhtä riippuvaiseksi tai riippumattomaksi kuin kasvava lapsi perheessä.

Kiitos Marita ja Markku Kulmalalle sovelluksesta, jonka viemme loppuun tietenkin oikeaoppisella tavalla, eli antamalla kevyen suudelman ja halaamalla lujasti.

Markun muita blogi-kirjoituksia

Markku Hapulahti
markku hapulahti m Hieron sopimusehtoja sinunkaupoille itseni kanssa. Perustietoja: ikää vasta 40, tahdoimme -01, kolme lasta, kotipaikka Riihimäki.