Henkeä, materiaa ja suunnistusta

3.9.2017 Markku Hapulahti

Neljän Lähi-idän kuukauden jälkeen olen kotona parin viikon ajan. En palannutkaan pelkästään vanhaan ja tuttuun. Jotakin on muuttunut, en vain löydä nimeä sille. Minulla näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa: Joko toimin niin kuin poissaoloni ei olisi muuttanut mitään. Tai sitten asiat ovat muuttuneet niin paljon, ettei niitä kannata mennä sotkemaan näin lyhyen vierailun aikana. C.S. Lewis on sanonut: "Eri uskomukset maailmankaikkeudesta johtavat erilaiseen käyttäytymiseen". Jos tämän tulkitsisi toisinpäin, niin hankaluuteni löytää toimintatapa saattaisi kertoa uskomusten puutteesta. Mitkä ovat uskomuksiani? Ainakin vanhimpia selityksiä kaikkeudelle lienevät vapaus ja henki, joiden vastakohdaksi on aseteltu lainalaisuutta ja materiaa. Näin ne vastaisivat kysymykseeni, onko jokin muuttunut.

Jos nykyisyys olisi vain seuraus menneestä, aineen ja fysiikan lakien laskutoimitus, niin perheemme tilapäinenkin pirstominen olisi ollut valinnanmahdollisuuksiemme ulkopuolella. Valintamme oli, ja on jokainen päivä liian haastava, rohkea ja luova ollakseen vain historiamme tuotos. On siis olemassa aitoa vapautta, joka ei ole riippuvaista mistään, ja tämä vapaus yhdistää meitä poissaolosta huolimatta. Mutta toisaalta, jos ihminen koostuisi pelkästään vapaasta hengestä, niin erilaisuuden kokemusta ei pitäisi olla näin paljon. Henkisesti en ole koskaan lähtenyt kotoa, eivätkä muut ole hylänneet minua ajatuksistaan. Erilliset ympäristöt ja puutteellinen kommunikaatio ovat vain kasvattaneet meitä erilleen toisistamme. Ja vaikka kuinka haluaisin toisin, niin en voi ravistaa fyysisiä lainalaisuuksia irti. On siis olemassa ihan oikea luomakunta, ja olemme sen kiinteitä jäseniä.

Taidan silti kaivella vastauksia väärästä suunnasta. Voimme muodostaa havainnoista säännön, mutta totuus ei rakennu tätä kautta. Tavoitamme totuuden samoin kuin maalaus voi tavoittaa taiteilijan; fyysinen kertoo vain yhden osan, samoin lakeja rikkova vapaus. Muu tietomme on täysin taiteilijan itseilmaisun varassa, ja silloinkin ymmärrämme viestin vain tiettyjen sääntöjen kautta. Ei ole siis ihme, että totuus näyttäytyy meille jopa oudolta. Saatanan onkin helppo tarjota meille ymmärrettäviä ajatuksia, usein vielä toistensa poissulkevina vaihtoehtoina. Jos joku tuntuu liian ihmeelliseltä ollakseen totta, niin kummassa päässä voi olla ahtautta, siinä joka on totta, vai ihmisen ymmärryksessä?

Ei minun tarvitse tietää kaikkeuden koostumusta, en ole fyysikko, mutta minun tulee päättää miten elän; millaisessa suhteessa olen totuuteen. Yritän kuvailla tätä suunnistustermein: On olemassa valtavan monimuotoinen luonto. Valitsen kartan, jonka toivon kertovan tästä luonnosta. En voi tarkastaa kaikkea karttani sisältämää tietoa, joten minun on vain uskottava se todeksi. Teen lähiympäristöstäni nopeita, vahvasti odotuksieni suuntaan painottuneita ja yksinkertaistettuja tulkintoja, muutaman hyvin rajoitetun aistin kautta. Jos näkisin kaiken ja tuntisin itseni täydellisesti, niin olisi olemassa vain yksi mahdollinen reitti maaliin. Harhaannun, koska luotan enemmän karttani ja ajatusteni luomaan mielikuvaan ympäristöstäni, kuin että yrittäisin oppia lukemaan luontoa ja sovittaisin toimintani osaksi sitä. Perheemme tilanne on tämä: Meidät on kutsuttu ylittämään hankalampi maastotyyppi. Kun vastaamme luottavaisina ja teemme vain oman osamme, niin kaikki saa merkityksen, vaikka emme itse ymmärtäisi sitä koskaan. Jos taas yritämme itse tietää paremmin, saamme kiertää ympyrää. Koska reitti ei ole meidän, niin matkan seurauksetkaan eivät voi olla meidän omia, eivätkä matkalla tarvittavat voimat. Täydellinen vapaus on sitä, että kun huomaa mikä on pysyvää, niin valitsee haluta saman suuntaisesti. Ja kantaa vastuuta valinnastaan, vaikka ei löytäisi edes oikeita kysymyksiä, vastauksista puhumattakaan.

Markun muita blogi-kirjoituksia

Markku Hapulahti
markku hapulahti m Hieron sopimusehtoja sinunkaupoille itseni kanssa. Perustietoja: ikää vasta 40, tahdoimme -01, kolme lasta, kotipaikka Riihimäki.