Hyvää kuuluu

5.5.2019 Marko Huhtala

Näin me vastamme usein, kun meiltä kysytään kuulumisia. Näppärimmät ovat kehitelleet useita vastauksia eri tilanteisiin ja asettavat kysyjän hieman arvuuttelemaan, että mitähän oikeasti kuuluu.

Meistä jokainen tietää, että se mikä on sydämessä, näkyy päällepäin. Todellisia tunteita on vaikea peittää. Tunteiden peittämisen seuraus on sairastuminen. Niin voimakasta on tunteminen ja erityisesti tuntemisen salaaminen.

Yksinäisyys on kansakunnan sairaus, siitä pahempi muoto on yksinäisyys parisuhteessa. Mitä jos toinen ei halua kuunnella, mitä viereen kuuluu. Jos sängyn toiselle laidalle on matkaa oikeasti ikuisuus. Varsinainen vankila.

Pysäyttävää on ollut seurata niitä ihmisiä, joiden puoliso on saanut iäisyyskutsun. Kaikkien mielestä pahinta on ollut se, ettei ole enää ketään, jonka kanssa jakaa elämän syvimpiä asioita.

Olisiko siis syytä käyttää se aika mitä on annettu yhdessä elämiseen, tuohon jakamiseen.
Tiedän, että se on vaikeaa. Siksi meillä on yhdistys nimeltä Parempi avioliitto ry. Nyt kannattaa siis tehdä päätös, vaikka kesän leiristä ja lähteä vuosihuoltoon opettelemaan jakamista.

Peurungan aviopariviikonloppu on takanapäin. Opettelimme siellä sitä, mitä meille kuuluu. Ryhmissä käytiin läpi hyviin ja kauniisiin kyyneliin päättynyt harjoitus. Pariskunta vuorollaan keskittyi keskustelemaan aiheestaan ja opettelemaan kuuntelemista ja puhumista. Kaksi muuta paria seurasivat. Keskustelun jälkeen he reflektoivat kuulemaansa. Juuri keskustellut pari seurasi "kärpäsenä katossa" tätä keskustelua. Nuo toiset näkivät, kuulivat, huomasivat, puhuivat kauniisti meistä. He lukivat tunteitamme ja sitä mitä meille kuuluu. Sanomattomat tunteet näkyivät. Niitä ei voinutkaan peittää.

Parasta antia tässä avioliittotyössä on ollut juuri se, että minulle kuuluu, meille kuuluu. Voin olla ja voimme olla omine haavoinemme rehellisesti purkamassa vankiloita.

Voi kun tämä jakamisen kulttuuri leviäisi enemmänkin tähän maailman onnellisimpien ihmisten maahan. Kuinka onnellisia meistä tulisikaan!

Markon muita blogi-kirjoituksia

Marko Huhtala

markoPerheen isä, jonka harrastuksiin lukeutuu mm. puutarhanhoito. Työasuun kuuluu valkoinen panta, jota sokerinpalaksi kutsutaan.