Avioliiton lujuusoppi

1.7.2018 Tiia Brockman

Jokin aika sitten parisuhdekirjaa lukiessa tuli vastaan sana lujittaminen. Se oli yksi sana sanojen joukossa, mutta on siitä lähtien pyörinyt mielessä. Lujittaminen – miten ihana termi! Jäin makustelemaan lujittamisen merkitystä avioliitossa.

Lujittamisesta ajatukset kulkivat lujuuslaskentaan, lujuusoppiin. Siinä lasketaan sisäisten ja ulkoisten kuormien vaikutusta johonkin. Lujuusoppiin liittyy materiaalin väsyminen ja murtumismekaniikka. Muita käytettyjä termejä ovat mm. venymä, taipuma, painopiste, jännitys ja lujuushypoteesi. En osaa matemaattista lujuuslaskentaa, mutta kiinnostuin avioliiton lujuusopista.

Avioliittoon kohdistuu sekä sisäistä että ulkoista kuormitusta. Kummankin puolison omat kasvun vaiheet ja haasteet, itsetunnon rakentumisen kivut, menneisyyden haavat ja esimerkiksi tavat reagoida ristiriitatilanteissa tuovat sisäistä kuormitusta avioliittoon. Monet elämän myrskyt ja elämänmuutokset puolestaan kuormittavat avioliittoa ulkoapäin. Elämän haasteisiin ja kuormituksiin vastataan yhdessä ja erikseen venymällä ja taipumalla, uutta painopistettä etsimällä. Kuormitus aiheuttaa puolisoille herkästi väsymystä ja jännitteitä; välillä tuntuu, että murtuminenkin on lähellä. Siksi uskon, että lujittamisesta ja lujuusopista on iloa ja hyötyä avioliitossa.

Avioliittoa voi lujittaa yhdessä hoitamalla avioliittoa ja ottamalla vastuun omasta kasvustaan. Läheisyyden tietoinen rakentaminen ja työstäminen, tunnetaitojen vahvistaminen, empatian lisääminen ja yhteiseen aikaan satsaaminen ovat tärkeitä lujituskeinoja. Taakkojen alas laskemistakin on hyvä yhdessä opetella, jotta kumpikin osaisi ja saisi levähtää kuormittavien hetkien jälkeen. Yhteisten, rentouttavien asioiden löytäminen ja tekeminen on myös lujuusoppia. Venymisellä on rajansa ja välillä tarvitaan palautumista.

Avioliittoleireiltä voi hakea vahvistusta lujuusoppitaitoihin. Leirimateriaali on huolella ja rakkaudella laskettua lujuusoppia. Lisäksi leireillä saa kuulla monien muiden rakentajien käytännön lujuusoppivinkit ja -kokemukset.

Mietin myös, milllaisia lauseita lujittamisesta voisi avioparina pohtia? Näitä jäin itse miettimään. Kannattaisiko meidän lähteä avioliittoleirille lujittamaan meidän avioliittoamme? Ensi syksystä taitaa tulla rankka, olemmeko lujittaneet läheisyyttämme hyvin syksyä varten? Millaisia asioita sinusta, rakas, olisi tärkeää lujittaa lisää meidän avioliitossamme?

Lujittamisen eteen on järkevää tehdä töitä. Lujitettu ei sorru tuulenpuuskaan ja kestää jopa maanjäristyksessäkin. Lujuuslaskenta auttaa ennakoimaan tulevia kuormituskohtia ja lujittamaan heikkoja kohtia. Myös venyvyyttä kannattaa vahvistaa. Elämän kuormitus on hyvä ottaa vastaan yhdessä, toinen toista tukien ja lujittaen.

Minulla on lujuushypoteesi. Uskon, että huolella rakennettu, viisaudella vahvistettu, herkkyydellä säännöllisesti tarkastettu, rakkaudella huollettu ja lämmöllä lujitettu avioliitto kestää hyvin kuormitusta.

Ps. Kaikki matematiikasta innostuneet ja insinöörilukijamme, jos teillä on kaavoja avioliiton lujuuslaskelmien tekemiseen, otamme ne ilolla vastaan kommenteissa. Blogistin omaa vahvinta alaa kun on kasvatustiede.

Tiian muita blogi-kirjoituksia

Tiia Brockman
tiia Nautin oivalluksista, keskusteluista, ymmärtämisestä, lukemisesta, viisastumisesta, kriiseistäkin ja uudelleen rakastumisesta omaan ja samaan puolisoon. Meidän perheen arkea värittää kolme muksua.